Program Začít spolu
Mateřská škola Vizovice splňuje požadavky a podmínky neziskové organizace „Step by Step“, a je oficiálním držitelem titulu ŠKOLA ZAČÍT SPOLU.
CHARAKTERISTIKA MODERNÍ ŠKOLY ZAČÍT SPOLU:
- Orientace na dítě – respekt k individualitě – zaměření na dosažení osobního maxima každého dítěte.
- Podpora spolupráce mezi dětmi, vrstevnické učení.
- Činnostní výuka – aktivitu přebírá dítě, důraz na jeho odpovědnost a samostatnost.
- Zaměřenost na argumentaci, kritické myšlení, řešení problémů, komunikaci, spolupráci, vyhledávání informací.
- Vzdělávání probíhá v blocích – projektech, které jsou tematicky provázané, děti si poznatky osvojují v souvislostech.
- Chyba = výzva = pomocník v procesu dalšího učení každého dítěte.
- Hodnocení formativní – slovní, děti mají prostor k sebehodnocení.
- Rodiče jsou partneři, ve škole vždycky vítáni, očekává se od nich aktivní spolupráce s možností přímé účasti na vzdělávání jejich dětí, spolurozhodování o životě školy.
CENTRA AKTIVIT
Podnětné učební prostředí je základem k učení dětí prožitkem, činností v souvislostech. V mateřské škole Začít spolu je tvoří centra aktivit.
Co dětem centra aktivit poskytují?
- Možnost volit si činnosti, které odpovídají jejich zájmům a potřebám.
- Příležitost k učení a rozvoji jejich silných stránek. Samostatnost.
- Jistotu. Pomůcky jsou dostupné, dosáhnou na ně, vědí, co kam patří, prostředí má svůj řád.
- Soukromí, pocit bezpečí – centra jsou pro ně něco jako domečky.
- Podporu soustředěné pozornosti na činnosti.
- Příležitost hrát si nebo se učit samostatně i ve skupinách.
- Situace propojené s reálným životem, činnostní a prožitkové učení.
Centra aktivit konkrétně:
KNIHY A PÍSMENA
Děti si prohlížejí knihy, píší, kreslí vlastní příběhy, sestavují slova podle vzoru, luští křížovky, vytváří tematické plakáty, procvičují dramatiku, seznamují se s písmeny… Knihy a písmena probouzí u dětí zájem o čtení a psaní, rozvíjí se jejich čtenářská gramotnost.
DOMÁCNOST
Děti si osvojí praktické dovednosti spojené s péčí o domácnost. Připraví si jednoduché pokrmy, pracují s kuchyňským náčiním, starají se o čistotu domácnosti.
MANIPULAČNÍ A STOLNÍ HRY
Zde děti rozvíjejí logické myšlení, pracují na základě pokynů, algoritmů – třídí předměty na základě jejich vlastností; řeší rébusy, hlavolamy, skládají. V manipulačních a stolních hrách si děti rozvíjejí jemnou motoriku, smyslové vnímání a matematickou gramotnost.
POKUSY A OBJEVY
Centrum podporuje děti v objevování fyzikálních zákonitostí a experimentování. Děti zde dělají pokusy, pozorují mikroskopem, měří, váží, starají se o rostliny, zvířata, ověřují své hypotézy apod. V pokusech a objevech se jedná o badatelské učení.
VODA A PÍSEK
Děti experimentují – přelévají vodu pomocí různých odměrek, zkoumají, co plave, co se potopí, vytváří otisky, stavby z písku, doplňují je přírodninami. V tomto centru děti rozvíjejí smyslové vnímání a motorické dovednosti.
ATELIÉR
V ateliéru se děti projevují prostřednictvím tvořivých činností. Malují, kreslí, stříhají, lepí… Ateliér rozvíjí jejich vztah k umění, estetické cítění, fantazii a kreativitu stejně tak jako vnímání prostoru, barev, motoriku, spolupráci i komunikaci.
DÍLNA
V centru dílna děti pracují se skutečnými nástroji – zatloukají, řežou, vrtají, pilují, šroubují, tvoří výrobky z různých materiálů. Dílna vede děti k manuální zručnosti, technické představivosti, konstrukčnímu myšlení, k dovednosti pracovat podle návodu.
KOSTKY
Děti staví dle návodu či vlastní fantazie, při tom využívají různé stavebnice. Toto centrum učí děti vzájemné spolupráci, rozvíjí jemnou a hrubou motoriku, tvořivost matematické dovednosti a prostorovou představivost.
HUDBA
Děti mohou tvořit různé rytmy, vyjadřovat hudbu pohybem, poslouchat různé žánry, řešit hudební hádanky, hrát podle barevných not… Hudba podněcuje rozvoj myšlení, abstrakce, improvizace, hudebních schopností. Je prostředkem komunikace a relaxace.
DRAMATIKA
V tomto centru hrají děti námětové hry – na rodinu, na lékaře, školu, apod. nebo dramatizují příběhy, pohádky. Dramatika rozvíjí u dětí komunikační, prezentační a sociální dovednosti.
POHYB
Děti překonávají překážkové dráhy, cvičí podle pokynů/návod, video…/hrají pohybové hry, uvolňují své tělo a mysl. Centrum pohyb zprostředkovává dětem poznávání vlastního těla – jeho možností a limitů, podporuje rozvoj fyzické zdatnosti, obratnosti, koordinace pohybových dovedností.
DIGI
Děti pracují s interaktivní technikou, objevují výhody i rizika používání povědomí digitálních technologií. Osvojují si technické dovednosti, rozvíjí povědomí o tom, proč je důležité chránit soukromí a bezpečí svoje i blízkých v online prostředí. Interaktivní techniku využívají k rozšiřování vědomostí, poznávání, spolupráci.
Nastavení