Se sokolem do života
Sokol, jako tělovýchovná organizace, funguje už 161 let a velkou měrou se podílí na tělesném rozvoji napříč českou populací. V projektu s názvem Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky se zaměřuje na nejmladší generaci – na předškoláky. U této věkové kategorie je důležité, aby si děti osvojily základy svých schopností a mohly se v pozdějším životě dále rozvíjet a zdokonalovat. Rozvoj pohybové gramotnosti patří mezi tyto základní pilíře stejně tak jako rozvoj řeči, myšlení či poznání. V projektu Se Sokolem do života se děti učí vnímat pohyb jako přirozenost a součást jejich života a to díky kladné motivaci, při které je všemi aktivitami provází postavičky zvířátek.
Metodika, která je pro projekt zpracovaná, vychází ze sokolského cvičení a mnohaleté praxe cvičitelek v oddílech pro předškoláky a rodiče a děti. V současné době je metodický materiál, který pedagogové dostávají v rámci projektu k dispozici, jedním z nejlépe zpracovaným materiálem osnov pro TV, který v naší republice máme.
Projekt je určený pro děti od 3 do 6 let, je pod záštitou MŠMT a Svazem měst a obcí (SMOČR). V jeho rámci děti plní nejrůznější pohybové aktivity, rozvíjí své poznání a čekají je i některé netradiční aktivity.
Všechny úkoly v projektu jsou rozděleny do pěti oblastí:
1) Přirozená cvičení
2) Obratnost
3) Dovednosti s míčem
4) Rozvíjení poznání
5) Netradiční činnosti
První tři z těchto pěti oblastí jsou věnovány pohybovým dovednostem, které mají za úkol rozvíjet u dětí základní pohyb jako takový. Díky těmto činnostem zjišťují, jak pracovat se svým tělem, jak koordinovat pohyby a zároveň zvyšují svoji tělesnou zdatnost.
Oblast, která se věnuje rozvíjení poznání, nabízí činnosti vhodné pro odpočinkové chvíle mezi cvičením či po něm.
Netradiční aktivity jsou vázány s ročními obdobími, děti tak poznávají, co se dá zažít v zimě nebo na podzim. Tyto činnosti jsou skupinovou záležitostí a zaberou více času, dávají proto příležitost uspořádat větší akci a zapojit do projektu i rodiče, sourozence nebo děti z jiné školky (jednoty) ve městě.
Každou z těchto oblastí reprezentuje zvířátko, podle kterého se děti mohou orientovat v jednotlivých úkolech. S kobylkou Emilkou trénují základní pohybová cvičení, s opičkou Haničkou obratnost a s ježečkem Marečkem cvičí s míčem. Veverka Věruška je učí novým věcem a rozvíjí jejich poznání a s beruškou Danuškou zkouší netradiční činnosti.
Projekt je rozdělený do tří kategorií podle obtížnosti, aby vyhovoval růstu a vývoji dětí v předškolním věku. Konkrétně to jsou tyto věkové skupiny – nejmladší kategorie 3-4 roky, prostřední kategorie ve věku 4-5 let a nejstarší děti ve věku 5-6 let.
Každá věková kategorie má svůj pracovní materiál (Sešit 1,2,3), ve kterém jsou zahrnuté všechny výše popsané oblasti s přiměřeným počtem úkolů a náročností.
Zdravá školní jídelna
Mateřská škola Vizovice je zapojena do projektu ZDRAVÁ ŠKOLNÍ JÍDELNA
Co je Zdravá školní jídelna – Principy projektu
Český systém školního stravování nám může závidět celý svět. Je potřeba se o něj podle toho starat a hýčkat si ho. Projekt Zdravá školní jídelna se snaží o to, aby byla ve školních jídelnách podávána pestrá, nutričně vyvážená a chutná strava. Úspěch projektu je postaven na fungování třech základních pilířů:
1. Vzdělaný personál
Personál školní jídelny má dobré znalosti o správné výživě člověka, zejména dětí, umí plánovat pestrý jídelní lístek, umí vařit chutné pokrmy z čerstvých surovin, jídla dochucuje s ohledem na dětského strávníka, zná a plní platnou legislativu
2. Informovaný strávník
Strávník se o správné výživě dozvídá vhodným způsobem v rámci výuky, výzdoby jídelny a školy a v rámci praktických činností či mimoškolních aktivit. Strávník je tak veden ke správné volbě a skladbě potravin a pokrmů
3. Motivující pedagog a vedení školy
Pedagog podporuje správné stravovací návyky, jde příkladem. Vedení školy podporuje snahy školní jídelny a zároveň propojuje spolupráci školní jídelny a pedagogů
10 kritérií Zdravé školní jídelny
Kritérium 1.
Z pyramidy na talíř – jednoduché zásady správné výživy v praxi
Kritérium 2.
Pestrý jídelní lístek s každodenní nabídkou neslazených nápojů (sestavený dle Nutričního doporučení Ministerstva zdravotnictví ČR ke spotřebnímu koši)
Kritérium 3.
Správné a bezchybné vedení spotřebního koše
Kritérium 4.
Čerstvé a sezónní potraviny jsou základem pokrmů
Kritérium 5.
Střídmé solení s ohledem na dětského strávníka
Kritérium 6.
Omezení používání dochucovadel a instantních dehydratovaných směsí
Kritérium 7.
Podpora národních tradic a regionálních zvyklostí, seznamování s mezinárodní kuchyní
Kritérium 8.
Pravidelné vzdělávání personálu školní jídelny
Kritérium 9.
Zvyšování výživové gramotnosti a podpora správných stravovacích návyků dětí
Kritérium 10.
Prezentace školní jídelny a podpora komunikace s pedagogy, dětmi a rodiči
O programu Ekoškola
Jedná se o mezinárodní program, do kterého je mateřská škola Vizovice zapojena od roku 2016 a je dvakrát držitelem certifikace Zelené cesty.
Hlavní cílem programu je směřování k udržitelnému a zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Podstatou je metodika sedmi kroků, která vychází ze spolupráce dětí, učitelů, rodičů, vedení školy a provozních zaměstnanců školy, popřípadě jinými členy místní komunity.
Propojením metodiky sedmi kroků s konkrétními tématy se Ekoškola stává celosvětově uznávanou a dělá školu šetrnější k životnímu prostředí, umožňuje dětem rozvíjet dovednosti a návyky, klíčové kompetence užitečné pro jejich další život, posiluje demokracii ve škole a partnerský přístup dospělých a dětí, pomáhá zapojovat místní komunitu do života školy a školu do života komunity. Hlavním předpokladem smysluplnosti programu je vlastní aktivita dětí.
Ekoškola představuje filosofii, která poskytuje dětem a mladým lidem motivaci a sílu k tomu, aby se stali aktivními ochránci okolí a celého světa.
Metodika sedmi kroků:
– první krok – Ekotým
– druhý krok – Průzkum školy
– třetí krok – Plán činností
– čtvrtý krok – Sledování a vyhodnocování
– pátý krok – Ekoškola ve výuce
– šestý krok – Informování a spolupráce
– sedmý krok – Ekokodex
Témata Ekoškoly:
Prostředí
Voda
Odpady
Jídlo
Ukončené projekty
Projekt Naše škola – naše radost II
Sdílení zkušeností s místním akčním plánováním v oblasti vzdělávání
O působení místního akčního plánu vzdělávání (MAP) v našem území jste pravděpodobně slyšeli. MAS Vizovicko a Slušovicko administruje projekt financovaný z OP VVV pod názvem Naše škola – naše radost II, který je zaměřený na systematickou podporu dětí, žáků i učitelů v mateřských a základních školách. Kromě metodické a materiální podpory nabízí místní akční plánování možnost rozšiřování kontaktů mezi pedagogickými pracovníky z blízkého i vzdálenějšího okolí.
Na začátku září proběhlo v Luhačovicích setkání pracovníků místních akčních plánů ze Zlínského kraje, krajské centrály a zástupců Národního pedagogického institutu. Kromě řady zajímavých poznatků, vzešla ze setkání myšlenka setkávání odborníků z území podle jednotlivých odborností – konkrétně pro matematická a čtenářskou gramotnost. Netrvalo dlouho a myšlenka se podařila realizovat. V říjnu proběhla v Otrokovicích prezentace příkladů dobré praxe v oblasti výuky matematiky a informatiky. Akce pod názvem Inspirační burza matematické gramotnosti se účastnili zástupci pracovních skupin pro matematickou gramotnost a byla živě vysílána pro zájemce z celé České republiky skrze internetový přenos. Pracovníci MAS Vizovicko a Slušovicko byli požádáni o prezentaci sdílených pomůcek pro výuku robotiky (Bee-bot, Ozobot) a diagnostických pomůcek pro mateřské školy (Klokanův kufr, Klokanovy kapsy). Tyto pomůcky byly pro školy pořízeny z prostředků MAP v minulém a tomto roce. Celá akce měla pozitivní ohlasy. Byly prezentovány velmi zajímavé nápady a přístupy k výuce matematiky, které v budoucnu snad uvidíme i v našem území. Jsme velmi rádi, že místní akční plánování rozvoje vzdělávání směřuje v našem území dobrým směrem a může být také dobrým příkladem pro jiné týmy MAP a učitele napříč celou republikou.
S podporou škol chceme pokračovat i v roce 2022 a 2023
Konec projektu Naše škola – naše radost II se rychle blíží a 30. duben 2022 je tu co by dup. Jelikož se školami v území spolupracujeme velmi rádi a chceme jim být spolupracovníky i v dalších měsících, na konci listopadu jsme podali žádost o dotaci na navazující projekt, který jsme nazvali jak jinak než Naše škola – naše radost III.
Hlavním přínosem realizace projektu MAP má být budování a rozvoj udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území. Vzniklá partnerství mají napomáhat zkvalitňování vzdělávání, zejména v místních mateřských a základních školách, ale také k řízenému rozvoji dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže. Předpokládá se systémové zlepšení řízení škol prostřednictvím začleňování dlouhodobého místního plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol, orientace na kvalitní inkluzivní vzdělávání, zavádění řešení pro snižování nerovností ve vzdělávání a také zlepšení spolupráce s rodiči, zřizovateli a veřejností, využívání místních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků. Mezi konkrétní cíle patří zpracování finální dokumentace MAP, která bude obsahovat analytickou, strategickou a implementační část, vč. Strategického rámce MAP do roku 2025, Akční plány 2023, 2024, 2025. Důležitým výstupem bude také evaluace Programového období 2014-2020 a pravidelné setkávání pracovních skupin Matematická gramotnosti, Čtenářská gramotnost, Rovné příležitosti a Financování.
Jestli naše žádost splní podmínky formálního a věcného hodnocení budeme vědět v průběhu března 2022. Držte nám palce!
Název projektu: Naše škola – naše radost III
Žadatel: MAS Vizovicko a Slušovicko, o.p.s.
Období realizace: 1.5.2022 – 30. 11. 2023
Žádaná dotace: 2 224 16,76 (100% dotace)
Zapojené školy: 21 škol, tj. všechny ZŠ a MŠ na území MAS zřízeny obcemi, vč. DD a ZŠ Vizovice, které je zřízeno Zlínským krajem

Naše škola – naše radost II - stáhnout dokument
Klokanovy školky
Projekt Klokanovy školky se zaměřuje na vzájemné učení pedagogů mateřských škol po celé České republice. Záměrem je vytvoření sítě mateřských škol, které budou centry setkávání a podpory sdílení zkušeností mezi pedagogy. Do projektu se zapojilo již mnoho školek ze všech krajů, které se staly Centry kolegiální podpory a jednou z nich je také Mateřská škola Vizovice, okres Zlín.
Projekt Klokanovy školky odstartoval v lednu roku 2017 a jeho realizátorem jsou Lužánky – středisko volného času v Brně. Navazuje na úspěšné metodické pomůcky Klokanův kufr a Klokanovy kapsy. Záměrem je během následujících čtyř let propojit zúčastněné mateřské školy z celé republiky a vytvořit síť Center kolegiální podpory – mateřských škol, které budou pořádat jednou do měsíce odpolední workshopy pro školky ve svém regionu. Je postaven na výměně zkušeností a postupů se sledováním vývoje dětí v oblastech matematické a čtenářské pregramotnosti a polytechnické výchovy.







Nastavení